
Så du har byggt din webbplats, konfigurerat den, och allt är klart, men du är osäker på hur du driver trafik till din webbplats?
Oroa dig inte, du är inte ensam. Med så mycket skrivet om att förbättra webbplatstrafik är det svårt att skilja vad som kommer funka från det som inte kommer funka för dig.
Denna artikel listar inte varje enskild metod för att öka trafiken. Istället listar den de beprövade taktiker som faktiskt fungerar.
Låter det bra?
Så driver du trafik till din webbplats
För att underlätta det har vi delat upp taktikerna i följande kategorier:
Innehållsmarknadsföring
Så länge du skapar bra och relevant innehåll på din webbplats, får du en stadig ström av besökare (förhoppningsvis) från Google.
Osäker på exakt hur bra innehåll ser ut? Kolla då in vår innehållsmarknadsföringsguide och det fantastiska innehållsmarknadsföringsnav som skapats av Brian Dean på Backlinko:
Inuti hittar du 30+ resurser för allt du behöver veta om innehållmarknadsföring som kampanjer, copywriting och design.
Inspirerad nu? Här är några tips på att driva trafik till din webbplats med innehåll:
1. Skriv användbart innehåll (dvs, skapa innehåll som svarar på frågor)
Det låter uppenbart, men det mesta SEO-fokuserat innehåll handlar om detta:
Svara på en fråga som många frågar online, som inte besvaras särskilt väl.
Vad är det första du kommer att göra om du har en fråga? Du googlar det.
Det kan vara bokstavligen vad som helst. Från vad är ett meme, till var är det bästa stället att leva till varför uppfanns cornflakes:
Poängen är denna: Google och alternativa sökmotorer finns i första hand till för att svara på frågor. Om du kan svara på frågorna med innehåll på din webbplats skickar Google trafik till din webbplats.
Så hur hittar du dessa frågor? Det är det svåra.
Att förstå din publik hjälper. Det gör också sökordsefterforskningsverktyg.
(Det kommer mer om hur du faktiskt hittar dessa frågor du bör svara på i sökordsefterforskningen i den här guiden senare).
Men ett av de enklaste sätten att hitta frågor att svara på är att googla det.
Skriv in en fråga som din publik kan ha och ta det vidare därifrån. Jag garanterar att du ramlar ner i ett kaninhål av potentiella frågor att svara på.
När du har samlat ihop några frågor, använd detta enkla ramverk för att skriva användbart innehåll:
- Gör lite sökordsefterforskning för att hitta en populär fråga.
- Skriv en artikel som svarar på denna fråga.
- Följa SEO bästa praxis för din artikel.
- Se till att skriva tillräckligt långt för att helt svara på frågan
- Redigera din artikel (vi gör alla misstag).
- Tryck på publicera, finslipa och upprepa.
Se bara till att du väljer ett innehållsämne som inte kommer att vara dött om några månader.
2. Se till att din sida är snabb

Webbplatsens hastighet är viktig av flera skäl. Den kan påverka användarupplevelsen, konverteringsgraden och sökmotorrankningen på en webbplats.
Snabbare webbplatser har en bättre användarupplevelse eftersom de laddas snabbare och är mer responsiva. Detta innebär att användarna är mer benägna att stanna kvar på webbplatsen och engagera sig i dess innehåll. En snabb webbplats kan också förbättra konverteringsgraden eftersom användarna är mer benägna att slutföra ett köp eller registrera sig för en tjänst om webbplatsen är snabb och lätt att använda.
När det gäller sökmotorrankning gynnas snabbare webbplatser i allmänhet av sökmotorerna eftersom de ger en bättre användarupplevelse. Sökmotorerna använder algoritmer för att rangordna webbplatser, och en av de faktorer som de tar hänsyn till är webbplatsens hastighet. Snabbare webbplatser har större sannolikhet att rankas högre i sökresultaten, vilket leder till ökad trafik.
Det finns många sätt att förbättra webbplatsens hastighet, bland annat genom att optimera bilder, minifiera CSS- och JavaScript-filer och använda ett innehållsleveransnätverk (CDN). Men det absolut enklaste sättet är att använda sig av en hastighetsoptimerad hostingtjänst som kubes, i jämförelser med andra leverantörer som t.ex one, Loopia och Misshosting har kubes visat sig vara upp till 3x snabbare. Det är bla för att kubes bygger sin hosting på ledande molninfrastruktur från Linode och använder den senaste tekniken för att ge sina kunder de bästa förutsättningarna. Genom att förbättra webbplatsens hastighet kan du förbättra användarupplevelsen, konverteringsgraden och sökmotorrankningen på din webbplats, vilket bidrar till ökad trafik.
3. Publicera långformigt innehåll
Det finns ingen rätt eller fel innehållslängd. Det ideala ordantalet för ditt innehåll är det som bäst täcker ämnet helt.
Med detta sagt har det observerats att längre innehåll fungerar bäst:
Så varför skriva långformigt innehåll?
Det finns fyra huvudorsaker till varför du borde det:
- Längre innehåll rankas i allmänhet bättre än kortare innehåll.
- Ju längre innehåll desto mer sociala delningar får det.
- Innehållet är mer ämnesrelevant (rankningsfaktor för Google)
- Det kan hjälpa till att konvertera läsare till kunder (med saker som innehållsuppgraderingar)
Även om ordantal verkar vara lika med bättre ranking, finns det andra faktorer än bara innehållets längd att överväga.
Om du vill ha ett exempel på långformigt innehåll – du läser ett nu!
Long-form content example
4. Publicera fler listinlägg
Ett listinlägg är en artikel vars rubrik har en numrerad samling av saker.
Det finns många listinlägg på internet. BuzzFeed publicerar främst listinlägg:
När det gäller att driva trafik till din webbplats fungerar listinlägg eftersom nummer fungerar som en psykologisk trigger.
Inte bara är de lätta att skumma igenom när man läser dem, de drar också ögat till sig.
När vi ser ett nummer i en rubrik online är vi mer benägna att klicka på den eftersom hjärnan aktiveras av något som kallas Click, Whirr-respons.
Där har du svaret; listinlägg funkar på grund av vetenskap.
En sak måste du dock komma ihåg: listinlägg är användbara för att få in trafik till en viss webbplats men är inte det bästa innehållsformatet när det gäller att konvertera besökare till användare/kunder. För det skulle du behöva utnyttja olika format (genom guider, jämförande målsidor, etc.) men det är ett ämne för ett framtida blogginlägg.
Låt oss gå tillbaka till att driva trafik till din webbplats…
5. Skapa ett system (tips: använd en innehållskalender för att planera allt innehåll)
Att driva trafik till din webbplats är som många saker i livet; det handlar om konsekvens.
Konsekvensen i innehållsstrategin gör att du inte bara är relevant för målgruppen utan också signalerar till Google att du är en tillförlitlig informationskälla.
Att långsamt men stadigt publicera blogginlägg är bättre än ett frenetiskt och oberäkneligt inläggsschema.
Och ett av de bästa sätten att hantera detta är med en innehållskalender. Någonstans du kan spara idéer och planera vad du ska publicera och i vilken ordning.
Du kan använda en redaktionell kalender, en projektledningsapp som Trello eller Asana, ett alternativ eller ett kalkylblad eller till och med penna och papper (det skulle vara retro).
Det spelar ingen roll vilken du väljer. Det bästa formatet för din innehållskalender är det format du mest sannolikt kommer använda och fortsätta använda.
6. Återanvänd innehåll på andra kanaler (och i andra format)
Återanvändning av innehåll beskrivs bäst som att hitta nya sätt att återanvända ditt befintliga innehåll.
Det är användbart för att nå nya målgrupper på olika medier, andas nytt liv i bortglömt innehåll samt att få ut det mesta av dina innehållsansträngningar.
Ahrefs gör ett bra jobb med att återanvända sitt innehåll över sin blogg och YouTube-kanal, som med deras innehållsgranskningsartikel + video:
Och det gör GaryVee också, som använder en ”innehållspyramid” för att få 30+ bitar innehåll från ett tal:
Poängen är denna: få ut så mycket värde du kan från ett stycke innehåll genom att återanvända det.
Här är några återanvändningsidéer du kan testa:
- Webinarier > Videoklipp
- Gamla blogginlägg > Nedladdningsbara guider
- Intervjuer > Blogginlägg eller e-böcker
- Bilder >Pinteresttavlor
- Quora Q&A > Blogginlägg
- Bildspel > Infografik eller blogginlägg
- Statistik > Twittertrådar
- Blogginlägg > Podcaster
7. ”Vintergrönt” innehåll
Så kallat vintergrönt innehåll är långlivat innehåll som kommer att fortsätta vara relevant långt efter det har publicerats.
Det kan inkludera saker som:
Vissa sorters innehåll blir föråldrat snabbt, medan vintergrönt innehåll inte åldras som nyhetsartiklar. Faktum är att det kan ge en stadig ström av söktrafik, leads och sociala delningar över tid.
Det kommer också att:
- Ge bestående (och ökande) värde.
- Hjälpa till att utbilda nya kunder/klienter/läsare.
- Hjälpa till att bygga din auktoritet.
- Det kan bidra till att attrahera länkar.
Om du vill ha ett exempel på vintergrönt innehåll är detta något vi faktiskt gör på kubes i vår kunskapsbas. Bara kolla in denna artikel om vanliga tekniska frågor:
8. Skriv iögonfallande rubriker (med rubrikanalysatorer)
Rubriker är en av de viktigaste delarna av ditt innehåll.
De kommer vara en av de första saker som syns i Googles sökresultat. Utan en övertygande rubrik kan även de mest omfattande blogginlägg gå olästa förbi.
För att hjälpa dig att skapa iögonfallande rubriker kan du använda en rubrikanalysator som Sumos rubrikgenerator:
Att skriva bra rubriker är en konstform. Men oroa dig inte, det går att lära sig och bli bättre med lite övning. Om du måste börja från början, följ dessa tips:
- Efterforska dina kunder.
- Ta en titt på din konkurrents rubriker.
- Använd ord din publik använder (+ undvik jargong).
- Använd siffror i början om du kan.
- Använd kraftfulla ord som ”hemliga”, ”gömda”.
- A/B-testa dina rubriker om du kan.
- Mät din CTR (klickfrekvens) och justera därefter.
9. Förbättra gamla blogginlägg
Lösningen på att öka trafiken till din webbplats är förmodligen något enkelt som du redan har: gamla blogginlägg.
Om du har bloggat ett tag har du förmodligen massor av inlägg i dina arkiv som är i behov av lite kärlek för att få dem tillbaka till livet och få dem att generera söktrafik.
Leta efter sidor som svävar längst ner på sidan ett eller högst upp på sidan två av Googles sökresultat. Dessa sidor är perfekta exempel att förbättra.
Men hur förbättrar du dem?
Här är några snabba sätt att förbättra gamla blogginlägg:
- Uppdatera föråldrad information.
- Lägg till fler bilder, skärmdumpar, videor, etc.
- Förbättra din introduktion (för att få folk att vilja läsa vidare).
- Öka antalet ord (om det är meningsfullt att göra det).
- Lägg till länkar till och från relaterade inlägg.
- Förbättra läsbarheten med kortare stycken och punktlistor.
- Publicera dem och marknadsför dem igen som nya.
I stället för att uppdatera gamla inlägg är det dock ibland bättre att bara slå samman dem.
10. Slå ihop liknande artiklar (+ omdirigera dem)
Om du har en backlogg av liknande artiklar som täcker samma ämne och sökord kan det vara värt att slå ihop dem till ett enda inlägg.
Genom att slå ihop liknande inlägg till en sida, kommer det sannolikt att prestera bättre i Google samtidigt som det städar upp din webbplatsarkitektur.
Varför?
Eftersom du inte sprider ”auktoriteten” över flera artiklar. Istället har du ett fokuserat och starkt inlägg. Du får också ett längre inlägg som går djupare in på ett ämne, vilket leder till mer trafik.
Så här sammanfogar du liknande artiklar till en:
- Bestäm vilken URL som ska behållas och vilka som ska tas bort och omdirigeras.
- Kopiera allt innehåll du vill behålla från de gamla artiklarna och klistra in det i den som ska behållas.
- Formatera, redigera och dubbelkolla den nya artikeln.
- Ställ in 301-omdirigeringar till den nya sidan
- Slutligen, ta bort dina gamla sidor.